štvrtok 2. novembra 2017

Moja šatníková story III. - plánovanie nákupov, obľúbené obchody a wishlist

Dnešný článkom ukončujem šatníkovú trilógiu (predchádzajúce časti nájdete tu a tu) a zameriam sa v ňom čisto na nákupy - nielen na to, ako ich plánujem, ale aj kde nakupujem (a kde nie) a čo sa nachádza na mojom aktuálnom "handrovom" wishliste.


Nákupný zoznam som spomenula už v oboch predchádzajúcich článkoch na tému šatníka. Určite naň patrí oblečenie, ktoré chceme iba obmeniť - skončilo buď na kôpke Vyradiť alebo na Možno. Pretože hoci som ho rada nosila, jeho čas sa naplnil (buď z dôvodu nesprávnej veľkosti alebo už nezodpovedajúcej kvality). Takýchto kúskov ale nebolo v mojom prípade veľa a väčšinou sa jednalo o basic oblečenie typu biele tričko a podobne. Ďalšia časť zoznamu je podľa mňa oveľa zaujímavejšia a tvoria ju "novinky" - typ oblečenia, ktorý som predtým nenosila, ale ktoré som chcela do svojho nového šatníka zaradiť (u mňa to bolo napríklad sako v námorníckej modrej alebo biele rifle). Všetky nové položky (a ak nie všetky, tak čo naviac) by sa mali dať kombinovať s tým, čo už v šatníku máme (= čo ostalo po vytriedení). Ideálne je začať jednofarebným oblečením a bez vzorov, práve z dôvodu vysokej kombinovateľnosti. Ja si spomínam, že môj prvý nákup v novej šatníkovej ére pozostával z krémového svetríka s výstrihom do V, tmavomodrých formálnych nohavíc a sivej puzdrovej sukne. Hneď mi tým pádom pribudlo niekoľko nových outfitov.

Zo začiatku môže byť tých položiek na zozname dosť veľa a mne pomohlo rozdeliť ich podľa ročného obdobia. Lebo, nebudeme si klamať, oblečenie nie je vždy lacná záležitosť a je lepšie rozložiť si nákupy do určitého časového rámca. Odporúčam sa toho nákupného zoznamu počas sezóny držať a kupovať oblečenie, ktoré sa dá hneď aj nosiť. Priznávam, občas som toto pravidlo porušila, napríklad keď som videla v lete vo výpredaji mohérový sveter za 11,99 (z pôvodných 39,99), pričom parametre zodpovedali tomu, čo som hľadala.

Výpredaje sú ale veľmi ošemetná vec a radím radšej sa im vyhýbať, lebo pokušeniu typu "je mi to síce trochu tesné a tuto trčí pár nití, ale za 5 eur...", sa dá podľahnúť veľmi ľahko. A po pár takýchto nákupoch opäť môžeme stáť pred skriňou plnou nenositeľého oblečenia so známou vetou "nemám čo na seba!"

Čo sa týka nakupovania samotného, tam nejaké extra rady nemám. Najradšej nakupujem sama, ale raz za čas privítam, keď sa ku mne pripojí manžel. Našťastie nie je z tých, ktorí by frflali a odkývali všetko, čo si skúšam, len aby mali pokoj a mohlo sa ísť domov. Veľmi často sa stáva, že mi sám niečo vyberie, že či si to nechcem vyskúšať. Vtipné je, že to bývajú veci, ktoré mňa na prvý pohľad nezaujali, ale keď si ich vyskúšam, tak v 90% mi to sedí a aj si danú vec kúpim.

To mi pripomína - niekedy je fajn vyjsť zo svojej komfortnej zóny, napríklad, čo sa týka strihu. Príklad - veľmi dlho som sa vyhýbala nohaviciam dĺžky 7/8, hore širším a smerom dole sa zužujúcim. Myslela som si, že to musí veľmi skracovať nohy. Ale po vyskúšaní (lebo v danom obchode iný strih nemali a materiálovo a farebne vyhovovali), som zistila, že to bola iba moja mylná predstava. Nohavice sadli úplne presne, nič neskracujú, cítim sa v nich dobre a pre veľký úspech som si ich kúpila ešte v inej farbe. To mimochodom robím pri nohaviciach pomerne často - ak mi nejaký strih sedí, kúpim ich rovno dvojmo (väčšinou jedny tmavé a jedny bledé/farebné). To síce trochu odporuje zásadám minimalizmu, ale ak som presvedčená, že ich vynosím (čo pri nohaviciach "do práce" nie je problém), tak prečo nie.

Obchody v ktorých nakupujem najčastejšie:
(1) Lindex - v kamennom obchode aj na e-shope (s doručením na predajňu, ktoré je zdarma); najviac ma oslovuje ich kolekcia Holly&Whyte;
(2) Promod - kamenný obchod (majú aj e-shop, ale s dosť vysokým poštovným);
(3) Mango Outlet - do ich kamenných predajní často nechodím, ale s outletovým e-shopom mám iba dobré skúsenosti. Nachádzajú sa tam minulé sezónne kolekcie za zaujímavé ceny (nie vždy sú bohužiaľ k dispozícii všetky veľkosti). Robila som tam doteraz dve objednávky a z asi piatich alebo šiestich objednaných vecí som vrátila jednu. Peniaze mi naspäť prišli asi do týždňa.

Naopak, takmer vôbec nechodím do H&M (iba ak nakupovať detské oblečenie), Zary (viem, že je dosť obľúbená, ale ja sa tam neviem zorientovať a vôbec ten obchod je "naaranžovaný" tak, že ma nič neláka ku kúpe) ani Nextu (pritom detské a pánske veci majú fajn, ale dámske oddelenie ostalo niekde v rokoch 80.-tych)  a "teenagerských" predajní typu Cropp alebo Bershka (nič proti nim, len už som mimo cieľovej skupiny).

No a na záver môj sľúbený wishlist - po čom mi aktuálne srdce piští v oblasti oblečenia:
  • Pásikavá bielo-modrá blúzka košeľového strihu (dlhé rukávy);
  • Čierne formálne nohavice (hrubšie, na zimu);
  • Tmavomodré rifle rovného strihu so stredne vysokým pásom (jednoliata farba, bez ozdôb);
  • Čierna puzdrová sukňa;
  • LBD (little black dress alias malé čierne);
  • Zimný kabát (neviem, akej farby, ale rada by som sa vyhla čiernej);
  • Kabelka/taška do práce (ideálne kožená) v koňakovej farbe (alebo ťavej alebo škoricovej ... jednoducho hnedá s trochou oranžovej) .

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.